مسیر طراحی شده دوچرخه سواری و پیاده روی

چند دهه پس از آن که یک بزرگراه در پورتلند تبدیل به یک پارک شد، این شهر طرح دیگری را برای ارتقای فضای عمومی، آزمایش می‌کند.

در ۸ اسفند | مجموعه علمی آموزشی, مقالات | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

چند دهه پس از آن که یک بزرگراه در پورتلند تبدیل به یک پارک شد، این شهر طرح دیگری را برای ارتقای فضای عمومی، آزمایش می‌کند.

توضیح تصویر: مسئولین و داوطلبان شهر پورتلند، مسیر طراحی شده دوچرخه سواری و پیاده روی به نام نایتو را برای گردش انتخاب کرده‌اند. آزمایش کامل در روز جمعه آغاز می‌شود و دو هفته ادامه خواهد داشت.

چهل و یک سال پس از آنکه پورتلند اقدام به تکمیل یکی از اولین تبدیل‌های بزرگراه به پارک در کشور نمود (پارک کنار رودخانه که در نتیجه این تغییر ایجاد شد، سرشار از فعالیت است) شهر در حال آزمایش طرح دیگری می‌باشد.

برای دو هفته ای که از این جمعه آغاز می‌شود، پورتلند اقدام به تبدیل نمودن یک مسیر عبوری از بزرگراه نایتو در امتداد پارک اسکله تام مک کال، به یک مسیر جداگانه و چند منظوره برای دوچرخه سواری و پیاده روی شهروندان خواهد نمود.

در سال 1974، در طرحی که از حمایت دولت محلی اورگون برخوردار بود، پورتلند اقدام به بستن بیشتر قسمت‌های شاهراه هاربور نمود که دارای قدمت 30 ساله بود تا به ساخت پارکی بپردازد که در حال حاضر نماد عمومی شهر محسوب می‌شود و ماه قبل در انجمن مرکوری پورتلند به عنوان “اتاق واقعآ زنده پورتلند” معرفی گردید.

امروزه این پارک، میزبان بیشتر جشنواره‌های تابستانی است. اما هر سال منجر به بروز مشکلاتی از این قبیل می‌شود: تراکم شدید پیاده روی و دوچرخه سواری در مسیر فعلی کنار رودخانه و همچنین افرادی که در حال پیاده روی و کنار زدن عابران دیگر در مسیر مشخص شده برای دوچرخه سواران در بخش دیگر پارک هستند؛ چون مسیر دیگری برای پیاده روی وجود ندارد، شهروندان مجبورند از خط ویژه دوچرخه سواری استفاده نمایند که این کار باعث تراکم و ازدحام عابران و دوچرخه سواران می‌شود.

در همین حال، مسیرهای مجاور شمالی در بزرگراه نایتو فقط می‌توانند حدود 800 خودرو را بین خیابان‌های اصلی و نزدیک در طول هر ساعت از تراکم شدید بپذیرند که بسیار کمتر از مقداری است که دو مسیر شمالی نیاز دارند تا از راه بندان جلوگیری گردد.

در فصل بهار و در پاسخ به بخشی از نگرانی‌های شهروندان، استیو نوویک مدیر حمل و نقل پورتلند، شروع به یافتن راه حلی برای تراکم و ازدحام مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری نایتو نمود. گروه اجتماعی اتحاد بهتر که اقدام به برپایی جلسات عمومی کوتاه مدت، با توجه به نیازهای انسان به فضاهای عمومی در پورتلند می‌نماید نیز درباره راه‌های گوناگون استفاده از مسیر نایتو فکر نموده و اقدام به گردآوری گروهی از دانشجویان رشته مهندسی عمران در دانشگاه ایالتی پورتلند نمود که به ایجاد یک طرح جایگزین برای این خیابان بپردازند.

این برنامه به سرعت در مدت چند هفته تهیه شد و در روز سه شنبه و در یک همایش خبری، نوویک اعلام نمود که شهرداری پورتلند با انجمن اتحاد بهتر مشارکت خواهد نمود تا به ایجاد یک آزمایش زنده از طرح دانشجویان رشته مهندسی اقدام کنند.

نوویک در روز سه شنبه گفت: “در پورتلند، ما به خیابان‌ها به عنوان فضای عمومی نگاه می‌کنیم. مطمئنآ در مواقع زیادی، از خیابان‌ها برای خودروها استفاده می‌شود ولی گاهی اوقات نیز برای دوچرخه سواری و پیاده روی، مورد بهره برداری قرار می‌گیرند”.

مدیر ارشد اجرایی حمل و نقل نوویک می‌گوید: “تقریباً یک چهارم سطح شهر، حق مسیر عمومی است که ما آن را مدیریت می‌کنیم. ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای استفاده سازنده تر از این فضا هستیم”.

پروژه مسیر سبز، به شهرهای آمریکا کمک می‌کند که مسیرهای دوچرخه سواری بهتر را برای داشتن خیابان‌های بدون اضطراب ایجاد نمایند.

پروژه مسیر سبز، به شهرهای آمریکا کمک می‌کند که مسیرهای دوچرخه سواری بهتر را برای داشتن خیابان‌های بدون اضطراب ایجاد نمایند.

توضیح عکس: پروژه مسیر سبز، به شهرهای آمریکا کمک می‌کند که مسیرهای دوچرخه سواری بهتر را برای داشتن خیابان‌های بدون اضطراب ایجاد نمایند.

این جلسه عمومی تا پنجم ژوئن ادامه خواهد داشت. در سه روز آخر، این پروژه به چند محله بالاتر و به سوی شمال گسترش خواهد یافت تا به آزمایش این منطقه به عنوان یک مسیر دوچرخه سواری دو طرفه بپردازد که یک شکاف طولانی موجود در شبکه دوچرخه سواری را به هم متصل کند. در مدت برگزاری این جلسه، شهر پورتلند از حسگرهای مجهز به بلوتوث برای ثبت تأثیرات این اقدامات بر دوچرخه سواری، پیاده روی و رانندگی استفاده خواهد نمود.

این تحقیق با کمک کلیف امکان پذیر شده است که از هزینه‌های انجمن بهتر حمایت می‌کند تا به اجرای این طرح از طریق کمک مالی از سوی مردم برای توسعه دوچرخه سواری بپردازد.

گوین شا که دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران در دانشگاه پورتلند بوده و به عنوان عضوی از تیم پنج نفره در طرح آزمایشی نایتو کار کرده است، می‌گوید که این کار برای او خیلی هیجان انگیز است زیرا طرح کپستون که متعلق به اوست، عملآ در جلوی چشمانش اجرا خواهد شد. او گفت که طرح‌های دیگرش، مشابه این طرح نیستند و فقط مقداری گزارشات و اسناد می‌باشند.

شا معتقد است که همکاری با طراحان برای راه اندازی یک جلسه زنده، هیجان انگیز می‌باشد زیرا در این روش، شخص به طور ابتکاری فکر می‌کند، به جای آنکه به حل مشکلات مشابه به روش معمولی بپردازد.

شا می‌گوید: “افرادی که کار طراحی انجام می‌دهند، معمولآ در مرحله طراحی وارد کار می‌شوند، در حالی که باید در مرحله برنامه ریزی که افراد در حال تصمیم گیری هستند بیایند و این دقیقآ کاری است که در حال انجام آن می‌باشم و می‌خواهم وارد حرفه خود نمایم”.

استیو نوویک، مدیر حمل و نقل پورتلند در حال سخنرانی در جلسه عمومی در روز سه شنبه می‌باشد.

استیو نوویک، مدیر حمل و نقل پورتلند در حال سخنرانی در جلسه عمومی در روز سه شنبه می‌باشد.

توضیح عکس: استیو نوویک، مدیر حمل و نقل پورتلند در حال سخنرانی در جلسه عمومی در روز سه شنبه می‌باشد.

مایکل آندرسون، از نویسندگان طرح مسیر سبز

 

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top