پنج راه که فناوری می تواند از زندگی شهری بهتر حمایت کند

پنج راه که فناوری می تواند از زندگی شهری بهتر حمایت کند

در ۱۹ تیر | مجموعه علمی آموزشی, مقالات | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

شهرهای هوشمند مردم محور: پنج راه که فناوری می تواند از زندگی شهری بهتر حمایت کند.

توضیح عکس: شهرهای سراسر جهان می توانند با استفاده از فناوری، هوشمند تر شده تا حمل و نقل عمومی را برای رفع نیازهای تحرکی ساکنین خود، کارآمدتر، پایدارتر و موثرتر نمایند.

شهرهای هوشمند، چه شهرهایی هستند؟ در حالیکه یک تعریف یکسان در این زمینه وجود ندارد، یک اتفاق نظر در این زمینه می گوید که شهرهای هوشمند از فناوری استفاده می کنند تا به توسعه سبز، نو آوری و شکل های جدید مشارکت بپردازند. به تازگی شهرهای هوشمند از یک تصویر قوی و مثبت، به همراه یک مشارکت 89/6درصدی از جمعیت ده شهر آمریکا و کانادا به نفع توسعه شهر هوشمند سود می برند. در سطح جهانی، شهرهای هوشمند در حال گسترش هستند، به طوریکه باراندرا مودی، نخست وزیر هند، سال قبل اعلام کرد که تا قبل از سال 2024 اقدام به ایجاد  100 شهر هوشمند خواهد نمود.

برای بررسی بیشتر این موضوع در صحنه جهانی، کنفرانس بین المللی نمایشگاه شهر هوشمند در روزهای 25 تا 27 مارس 2015 در مونترال کانادا، مدیران عمومی، متخصصین جهانی و رهبران تجاری را گرد هم آورد. بحث های گوناگون و آزاد، به شرکت کنندگان اجازه داد که به کشف مفاهیم پیرامون شهرهای هوشمند مثل انرژی و تغییرات آب و هوا، انعطاف پذیری شهری، دولت باز، و تحرک پایدار بپردازند.

بیشتر بحث ها درباره این ایده بود که شهرهای هوشمند، واقعا پایدار نیستند، مگر اینکه شهروندان خود را با ابزاری مجهز نمایند که نیازمند هماهنگی با زندگی شهری باشد. این همایش تأکید داشت که مردم و شهروندان باید در مرکز و کانون حرکت شهر هوشمند باشند. جیل پنلوسا سخنران اصلی، به تأکید بر این نکته پرداخت و مشخص نمود که شهرهای هوشمند فقط مربوط به راه حل های فنی نیستند، بلکه درباره خدمت کردن به مردم می باشند.

راههای زیادی وجود دارد که فناوری می تواند به شهرها کمک کند که در رابطه با نیازهای شهروندان، بیشتر پاسخگو باشند و در عین حال مناطق شهری را کارآمدتر و منطبق تر با محیط زیست نمایند. در ادامه، پنج ایده امیدوار کننده برای توانمند ساختن حمل و نقل (تحرک) پایدار و هوشمند از دیدگاه کنفرانس جهانی نمایشگاه شهر هوشمند ارائه می گردد:

1 کمک به برنامه ریزان برای درک نیازهای حمل و نقلی

راه های جدید کسب و پردازش داده ها با استفاده از سیستم عامل های نقشه ریزی متن باز و تصویرسازی نیرومند اطلاعاتی، به منظور توانمندسازی جوامع و کمک به برنامه ریزان برای تقویت منطقه بندی، طراحی خیابان و عملکرد حمل و نقل می باشد. به عنوان مثال، آسف بیدرمن رئیس یک شرکت فعال در این زمینه، برخی راه های شگفت انگیزی که اطلاعات باز و در دسترس می تواند به ارائه داده برای الگوهای حمل و نقل بیانجامد را به اشتراک گذاشته است. به طور مشابه، خصوصیات حمل و نقلی این طرح به پژوهشگران طراحی و نقشه ریزی سامانه ماتیو نایروبی کمک کرد که آن را برای اولین بار مطرح نموده و برای عموم قابل دسترس کنند.

2 توانمند سازی جوامع به شرکت در فرآیند برنامه ریزی

فناوری می تواند به آگاه سازی شهروندان درباره برنامه ریزی در جوامع خودشان و همچنین تسهیل مشارکت آن ها در تصمیم سازی بپردازد. مثلا سرمایه گذاری برای سامانه حمل و نقل ونکوور در حال حاضر از طریق همه پرسی تحت بررسی است. در طول این فرآیند، از سیستم عامل های متنوع رسانه ای آنلاین و جمعی برای اطلاع رسانی به اهالی در مورد به روز رسانی ها و دریافت بازخورد ها استفاده شده است. همچنین نمونه دیگر، سامانه حمل و نقل سریع اتوبوس در هند و استفاده مداوم از رسانه های جمعی برای مشارکت دادن بیشتر مردم در فرآیند تصمیم سازی و در تمام سطوح آن می باشد.

3 بهبود تجربه سفر

مجهز کردن مردم به اطلاعات واقعی درباره زمان حرکت، منجر به تقویت اقدامات حمل و نقل می شود. شرکت های حمل و نقل- مثل اس.تی.ام. در مونترال- در حال گسترش ارتباط نزدیکتر با کاربران خود هستند و اطلاعات لازم را از طریق منابع متعدد به آگاهی آنها می رسانند. با استفاده از رسانه های اجتماعی و جمعی می توان به سازمان های حمل و نقل برای پاسخگویی بهتر به نیازهای حمل و نقلی شهروندان کمک کرد. برنامه های حمل و نقل مثل Moovit در بیش از 500 شهر صنعتی و اقتصادی و رو به رشد جهان، نه تنها به کاربران کمک می کند که در شهر جستجو کنند، بلکه به ارائه فرصت هایی برای کسب بازخورد از طریق رتبه بندی و اجرای معیارها بپردازند.

4 یکپارچه سازی فناوری به عنوان جزئی از اهداف توسعه پایدار گسترده تر

شهرها نیازمند داشتن یک رویکرد جامع هستند. توجه صرف به رویکردهای فناورانه- مثل افزایش تعداد  خودروهای آبی و برقی- کافی نیست اگر می خواهیم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای تأمین اهداف توصیه شده توسط دانشمندان نائل شویم. راه حل های فناوری- محور ممکن است به تراکم ترافیک شدید یا تلفات زیاد ناشی از ترافیک بیانجامد، با وجود اینکه در رابطه با محیط زیست، بسیار پایدار تر هستند. در عوض، فناوری باید به یک چهارچوب بزرگتر برای حمل و نقل و توسعه شهری پایدار به منظور رفع مشکلات موجود که فراتر از انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل می باشد، تبدیل شود. مثلا توسعه اسکله تورنتو، شامل تمام اصول پایداری و توسعه هوشمند است و یکی از جالب ترین برنامه های توسعه مجدد در دنیا محسوب می شود.

5 کشف مجدد تکنولوژی” دوچرخه

فناوری به ارائه فرصت های تقریبا بیشمار برای شهرهای پایدار می پردازد، یعنی از برنامه ریزی و ارائه اطلاعات کاربران تا برق رسانی به ناوگان های حمل و نقل و شبکه های هوشمند منابع انرژی تجدید پذیر را شامل می شود. با این حال نکته مهم این است که به بهبود افکارمان بپردازیم و به شناسائی دوچرخه به عنوان دیگر فناوری آینده بپردازیم. دوچرخه ها احتمالا دارای بیشترین تأثیر بر حمل و نقل و تحرک در پنج تا ده سال آینده خواهند بود. دوچرخه ها مدت هاست در حمل و نقل شهرهایی مثل کپنهاک و آمستردام جا افتاده اند و به سرعت در ایالات متحده و آمریکای لاتین درحال گسترش هستند. دوچرخه ها به یک نوع بیان از سبک زندگی جدید برای نسل جوان تبدیل شده اند. حتی با اینکه دوچرخه های مدرن حدود 200 سال قدمت دارند، اما آنها یک حالت تمیز، موثر، سالم و سرگرم کننده حمل و نقل می باشند. مسیرهای امن دوچرخه سواری و پارکینگ ها، یکپارچگی با مسیر های عبور و مرور و حمایت فناوری موجب در نظر گرفتن دوچرخه به عنوان یک حالت ضروری حمل و نقل در شهرهای هوشمند شده است.

این پنج ایده نه تنها برای شهرهای کشورهای صنعتی مفید هستند، بلکه برای شهرهای در حال رشد نیز کارآمد می باشند. شهرها در همه جا با تغییرات فراوان مواجه هستند ولی تغییرات فناوری به ارائه فرصت های بسیار برای حل این مشکلات به ظاهر رام نشدنی می پردازند. شهرهای هوشمند می توانند از این فناوری ها برای ایجاد مکان هایی امن، پایدار، قابل زندگی و انعطاف پذیر برای مردم استفاده نمایند.

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top