پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائو پائولو

پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائوپائولو

در ۲۸ شهریور | مجموعه علمی آموزشی, مقالات | توسط | دیدگاه 1 دیدگاه

پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائو پائولو

پارکلت ها یکی از پر طرفدار ترین مداخلات شهری هسستند که ما به آن ها پرداخته ایم. در برخی از محله های شهر سائوپائولو در طول هفته محیط زیست چند طرح موقتی اجرا شدند که مورد  استقبال شهروندان و در نتیجه رسانه ها قرار گرفتند. این در حالی است که طرح جامع جدید شهر مدتی پیش منتشر شده است و فشار زیادی برای مدون کردن قانونی برای تشویق  ایجاد فضاهای عمومی نظیر پارکلت ها در این شهر شگل گرفته است که در نهایت توسط شهرداری تایید شده است. در نتیجه بند شماره ۴٠۵-۵۵  این قانون در شهر سائو پائولو شهرداری موظف به ایجاد و نگهداری این پارکلت ها بوده و بر همین اساس برزیل اولین کشور آمریکای لاتین است که سیاست ایجاد این فضاهای عمومی را در قوانین خود گنجانده است.

پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائو پائولو

پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائو پائولو

پارکلت چیست؟

برای کسانی که با پارکلت های آشنا نسیتند باید گفت که این فضاهای کوچک خارجی بر روی پارکینگ های کنار پیاده رو ها شکل می گیرند و دارای نیمکت و میز و گاهی دیگر تجهیزات نظیر محل پارک دوچرخه هستند و بدون اینکه از فضای پیاده رو ها برای عابرین کم کنند، به عابرین امکان نشستن و استراحت در خیابان را می دهند . استفاده از این فضاهای عمومی این پیام مهم را یادآور می شود که شهروندان اولویت بیشتری از خود رو ها دارند.

پارکلت های سائو پائولو چگونه کار می کنند؟

 هر فرد حقیقی و یا حقوقی می تواند بر روی هر کدام از خیابان های شهر پارکلت ایجاد کند. تنها به این شرط که استاندارد های مطرح شده در قانون مورد نظر را رعایت کند. برای مثال این طرح برای خیابان هایی است که دارای محدوده سرعت ۵٠ کیلومتر هستند. افراد علاقمند بایستی درخواست خود را همراه با ابعاد و اندازه پیشنهادی و تجهیزات اجرایی را به شهرداری ارسال کنند. تایید و یا رد طرح ها معمولا به ۵ روز کاری زمان نیاز دارد.

پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائو پائولو

پارکلت ها: تغییر کاربری پارکینگ های شهری در شهر سائو پائولو

جالب است که بدانید این پارکلت ها دارای مجموعه ای از استاندارد های ساخت و ساز از جمله بیشینه طول و عرض، نحوه زهکشی آب های سطحی ، عدم استفاده از چراغ های راهنمایی و غیره هستند. نکته مهم دیگر در مورد  آن ها عمومی بودن و رایگان بودن این فضا ها است که مانع خصوصی سازی این فضاهای شهری می شود. برای مثال صاحب یک کافه به راحتی می تواند روبروی کافه خود پارکلتی را اجرا کند اما این فضا تنها برای استفاده از مشتریان آن مغازه نخواهد بود و سایر عابرین نیز می توانند بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنند. در ضمن این فضا ها بایستی علایم کافی برای نمایش دادن رایگان بودن و عمومی بودن را دارا باشند.

خوانندگان آقای شهردار می توانند دست به کار شوند و ایده های خود را برای ایجاد این فضا ها در شهر خود به اجرا در آورند.

تصاویر از فابیو آرانتس/سکوم

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها

FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

One Response

  1. […] خیابانی، مردم مایل‌اند فقط تا زمانی که نیاز دارند از پارکینگ استفاده کنند، که این باعث می‌شود تعداد بیشتری از […]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top