موفقیت استکهلم در تعیین عوارض ترافیک

در ۲۶ تیر | مجموعه علمی آموزشی, مقالات | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

موفقیت استکهلم در تعیین عوارض ترافیک

استکهلم سیستم عوارض ترافیک خود را با الهام از موفقیت شهر لندن در عوارض گیری ترافیک و با هدفی برای توزیع یکسان جریان ترافیک وارده به مرکز شهر، در سوم ژانویه 2006 معرفی کرد. همانند تجربه لندن، این طرح  نیز یک موفقیت بزرگ می باشد، اما عملکرد آن به طور قابل توجهی متفاوت است.

هدف اخذ عوارض ترافیک در لندن ساده بود، اینکه مردم را خارج از مرکز شهر نگه دارد. به این منظور، صدها دوربین در سراسر مناطق پر ازدحام نصب شد که 10 پوند از هر راننده­ برای عبور از آن ثبت می­کنند (در ساعات عملیاتی از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 7 صبح تا 6 بعدازظهر). اهداف استکهلم متفاوت بود. به جای نگه داشتن مردم خارج از پایتخت سوئد، بیشتر علاقمند بود جریان ترافیک ورودی به مرکز شهر را به طور مساوی توزیع کند. به منظور دستیابی به این هدف، استکهلم یک سیستم عوارضی متفاوت معرفی کرد، از ساعت 6 بعدازظهر تا 6:29 صبح رایگان بوده و عوارض آن در 6:30 صبح هزینه حداقلی 10 کرون است (10کرون 95p و 1 یورو یا 1.56 دلار آمریکا، 1 کرون تقریبا 380 تومان است)، و در ساعات اوج ترافیک از 7:30 تا 8:29 صبح و از 4 تا 5:29 بعدازظهر 20 کرون می­باشد.

عوارض در لندن یک بار در کل روز پرداخت می­شود، در حالی که در استکهلم با هر بار ورود یا خروج از منطقه عوارضی باید عوارض پرداخت شود. در استکهلم به جای نصب صدها دوربین در سرتاسر مرکز شهر، تصمیم گرفتند دوربین­ها را تنها در 18 نقطه ورودی مرکز شهر نصب کنند– به این دلیل که در حقیقت مرکز شهر استکهلم یک جزیره، تنها با تعداد کمی راه ورودی است. کاربران محلی خیابان که در حال رفت و آمد به داخل و بیرون از مرکز شهر هستند، باید انتظار یک صورت حساب بیشتر از 10 کرون را داشته باشند ولی نه بیشتر از 60 کرون (بیشترین مقدار ممکن در روز). تأثیر دیگر این راه حل فنی آن است که آنهایی که تنها در منطقه ی عوارض ترافیک رانندگی میکنند، با توجه به اینکه تنها فرصت ثبت عبور آنها از طریق دوربین است، تنها با ورود و یا خروج از منطقه مجبور به پرداخت هزینه خواهند شد.

همچنین پرداخت ­ها با هم فرق دارند. کاربران خیابان های لندن تا پایان روز عوارض را پرداخت می­کنند، اما در استکهلم کاربران قبض عوارضشان را در آخر ماه حساب میکنند. علیرغم اینکه ممکن است این روش پرداخت، پیامدهای منفی در حریم خصوصی ایجاد کند- تصور کنید یک سند از لیست همه سابقه گردش­های شما در طول ماه در صندوق پستی شما باشد!- اما به رانندگان اجازه می­دهد تا وقت بیشتری برای پرداخت آن داشته باشند. به هر حال تشابهاتی بین عوارض ترافیک در لندن و استکهلم وجود دارد. همچنین “وسایل نقلیه سبز” از قبیل موتورسیکلت ­ها و تاکسی­ها در هر دو شهر معاف از مالیات هستند.

مالیات ترافیک استکهلم در مورد دیگری با لندن مشترک است، که آن موفقیت بزرگش بوده است. حمل و نقل عمومی شاهد افزایش 4.5 درصدی در وسایل نقلیه و کاهش 18 درصدی در ترافیک بوده است و زمان انتظار برای ورود به مرکز شهر در طی ساعات اوج ترافیک تا 50% کاهش یافته است. همچنین مزایای زیست محیطی و اقتصادی نیز وجود داشته است. انتشار کربن بین 14 تا 18 درصد کاهش یافته، صاحبان وسایل نقلیه­ سازگار با محیط زیست که معافیت مالیاتی دارند تقریبا 3 برابر شده و کسب و کار خرده فروشان 6% افزایش یافته است.

این برای پایتخت سوئد بسیار ساده بود که به راحتی سیستم عوارض شلوغی و ازدحام مربوط به لندن را مشابه سازی کند. اما در عوض به چالش های مختص ترافیک خود و به حل کردن آنها با راه هایی درخور شکل شهرش پرداخته است. همچنان که شهرهای سرتاسر جهان به سنجش سیستم­های عوارض ترافیک خود ادامه می­دهند، نگرش استکهلم می­تواند یک نمونه خوب برای استفاده باشد.

روی این کار کنید که شما چگونه در نظر دارید جریان ترافیک را تغییر دهید، و یک سیستم عوارض ترافیک مناسب برای جغرافیا و فرهنگ محلی خود اجرا کنید. ساده به نظر می رسد، این طور نیست؟

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top