کنفرانس پیش روی اسکان 3 (Habitat III)، فرصتی را به مدیران برای تنظیم یک دستورکار شهری جدید ارائه می‌دهد

فرصتی برای مدیران جهت تنظیم یک دستور کار شهری جدید

در ۱۹ دی | مجموعه علمی آموزشی, مقالات | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

کنفرانس پیش روی اسکان 3 (Habitat III)

فرصتی برای مدیران جهت تنظیم یک دستور کار شهری جدید ارائه می‌دهد.

توضیح عکس: دکتر جان کلاس، مدیر اجرایی اسکان سازمان ملل، یک جلسه خبری مشترک را در طول همایش موسوم به پرپ­کام 2 در نایروبی کنیا برای رهبران جهان برگزار نمود تا خود را برای همایش اسکان سال آینده آماده نمایند. عکس از اداره اسکان سازمان ملل/ فلیکر.

در سال 1950، کمتر از 800 میلیون نفر در مناطق شهری زندگی می‌کردند. امروزه این رقم تقریباً 5 میلیارد نفر است و انتظار می‌رود تا قبل از سال 2045 به 6 میلیارد نفر افزایش یابد که این رقم بر اساس پیش بینی‌های سازمان شهرنشینی جهانی سازمان ملل می‌باشد. رشد شهری و مشکلات مربوط به آن- از قبیل فقر، تغییرات آب و هوا، عقب ماندگی و مصرف گرایی- مسائل آشکار زمانه ما هستند.

فرآیندهای جهانی در جریان رسیدگی به این چالش‌ها هستند. از اهداف آینده توسعه پایدار سازمان ملل متحد گرفته تا همایش تابستانی جاری درباره توسعه مالی، و تا مذاکرات مربوط به آب و هوا در ماه دسامبر، رهبران محلی و جهانی آماده پذیرش تعهداتی برای ایجاد یک آینده پایدارتر و منصفانه تر خواهند بود.

این بحث‌ها در همایش اسکان 3 سال 2016 که مربوط به شهرها و سکونتگاه‌های انسانی هستند، به بالاترین حد اهمیت می‌رسند و باید در اکتبر آینده در کیتو – اکوادور برگزار شود. برای آماده شدن به منظور شرکت در این همایش مهم، مدیران محلی، ملی و بین المللی، این هفته در نایروبی کنیا در رابطه با دومین مجمع آماده سازی اسکان 3، گردهم آمدند. آن‌ها اولویت‌هایی را برای توسعه شهری مطرح خواهند کرد که باعث شکل دهی به فعالیت‌های شهری برای دهه‌های آینده خواهد بود.

در حالی که رهبران ملی و بین المللی می‌توانند تعهداتی را ایجاد کنند، شهرها باید نتایج را ارائه دهند. در اینجا پنج فرصت بزرگ که شهرها و مدیران ملی باید آن‌ها را برای شرکت در همایش کیتو در نظر بگیرند، آورده شده است:

1. از پیشرفت محلی موجود استفاده نمایید

پس از همایش اسکان 2 که به میزبانی استانبول در 1996 برگزار شد، اداره اسکان سازمان ملل توصیه نمود که هر کشوری به تشکیل مجامع اسکان ملی تا قبل از سال 2014 اقدام نماید. این مجامع وظیفه داشتند که به ارزیابی پیشرفت از سال 1996 بپردازند و توصیه‌هایی را برای یک دستور کار شهری جدید که باید در همایش اسکان 3 مطرح شود، آماده نمایند. مجامع اسکان ملی، استفاده‌هایی را از فرصت‌ها و پیشرفت‌های کشور نموده‌اند ولی هنوز باید مشخص نمایند که چگونه این درس‌ها می‌توانند به شهرها کمک نمایند که متصل تر، یکپارچه تر و هماهنگ تر شوند. دولت‌های ملی می‌توانند از این موقعیت برای درک بهتر چالش‌های مربوط به خود استفاده کرده و با مدیران شهری کار کنند تا یک دستور کار مشترک را توسعه دهند.

علاوه بر این، بیش از 50 شهر از قبل متعهد به اجرای پیمان شهرداران شده‌اند و اقداماتی را برای اندازه گیری، گزارش و کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی انجام داده‌اند. همایش اسکان 3 می‌تواند یک برنامه مناسب برای این شهرها باشد تا به اجرای برنامه‌های خاص کاهش کربن بپردازند.

2- تحریک برای سیاست‌های ملی بلند پروازانه

در طول گروه‌ها و فرآیندهای مرتبط با اسکان، راه‌های توسعه بسیاری وجود دارند که شهرها می‌توانند از آن‌ها حمایت کنند تا به سیاست‌های توسعه ای و پایدار پیشرفت شهری دست یابند. دولت‌های شهری می‌توانند یک نقش اساسی در این مرحله داشته باشند و به عنوان پیشگامان هدایتگر، در موضوعات آب و هوایی اقدام نمایند ولی سازمان‌های ملی ملزم به کمک به شهرها هستند تا بتوانند به موفقیت و توسعه در اقدامات مناسب نائل شوند.

فعالان شهری باید در جستجوی فرصت‌هایی برای کار کردن با دولت‌های محلی و بانک‌های توسعه به منظور محلی کردن ابتکارات ملی باشند. به عنوان مثال ابتکار 100 شهر هوشمند هند، یک برنامه از سوی نخست وزیر نارندرا مؤدی می‌باشد تا به استفاده از توسعه شهری اخیر کشور و تسریع در سرمایه گذاری در شهرهای هند بپردازند. شهرها همچنین می‌توانند نگاهی به قدرت تعهدات سرمایه گذاری بین المللی داشته باشند، مانند تعهد 175 میلیارد دلاری برای طرح‌های حمل و نقل پایدار توسط 8 بانک معتبر و پیشرفته در سال 2012.

3- صداهایی فراتر از دولت‌های ملی را در نظر بگیرید

تعهدات جهانی و ملی باید در رابطه با راه حل‌های واقعی باشند که شهرها به آن‌ها نیاز دارند. دولت شهرها، شبکه‌های شهری، مدیران تجاری، سازمان‌های مردم نهاد و ذی نفعان می‌توانند به مدیران ملی و جهانی کمک کنند تا چالش‌های شهری را که در مقابل پایداری رو به رشد قرار دارد، تشخیص دهند. این اتفاق، تضمین می‌نماید که سرمایه گذاری‌ها و تعهدات به نفع شهروندان بوده و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

4- به دنبال تأمین مالی نوآورانه و مکانیزم های اجرایی باشید

در بین بنیاد آب و هوای سبز، کنفرانس تأمین مالی برای توسعه و دیگر فرآیندهای تأمین مالی بین المللی، این چهارچوب برای سرمایه گذاری در توسعه پایدار پیچیده است. به جای انطباق بر مبنای این پیچیدگی، بحث‌های امسال باید الهام بخش یک چهارچوب تحول­گرا و سرمایه گذاری هماهنگ باشند تا موجب کاهش آشفتگی شوند، باعث اتحاد و ترکیب روش‌های مختلف سرمایه گذاری گردد و شهرها را قادر سازد که به سوی مسیر توسعه با کربن کم (آلودگی‌های کربنی) حرکت نمایند.

حرکت به سوی چهار چوب بهتر، به معنی ایجاد یک محیط زیست توانمند است که ظرفیت‌هایی را برای شهرها ایجاد می‌کند تا بتوانند به این منابع مالی دسترسی پیدا کنند و باعث افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی شود.

5- حمایت از یک دستورکار جهانی

شهرها می‌توانند از این لحظه تاریخی برای حمایت و نمونه سازی از تغییرات اساسی مورد نیاز استفاده کنند. با عملی ساختن اصول شهرهای پایدار و انعطاف پذیر، مدیران شهری می‌توانند به هدایت این دستورکار با استفاده از نمونه‌های ارائه شده بپردازند.

فرصت برای ابتکار فرا رسیده است. تصمیم سازان ملی همانطور که تعهدات عملی مرتبط با آب و هوا و اهداف پایداری را تدوین می‌کنند، باید به یاد داشته باشند که 75 درصد از زیرساخت‌هایی که در سال 2050 وجود خواهند داشت، هنوز ساخته نشده‌اند. حالا مدیران محلی این شانس را دارند که شهرهایی را بسازند که دارای تأثیرات منفی زیست محیطی کمتر و جمعیت‌های شهری متعادل تر هستند. همایش اسکان 3 به معرفی یک شانس برای پذیرش تعهدات ملی و بین المللی می‌پردازد، مانند موضوعاتی که در گفت­و­گو های آب و هوا در لیما و پاریس مطرح شدند. با اتصال اینگونه جنبش‌های جهانی با اقدامات محلی، شهرها می‌توانند قدرت مورد نیاز برای ایجاد تغییرات مورد نظر ما را مجدداً اصلاح و به دست آورند.

نوشته هولگار دالکمان و الیسا فیشر – 14 آوریل 2015

با درج نظرات خود، آقای شهردار را راهنمایی نمایید.

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top