تجاری سازی (برندسازی) شهر

تجاری سازی (برندسازی) شهر

در ۲۲ اسفند | مجموعه علمی آموزشی, مقالات | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

تجاری سازی (برندسازی) شهر

هنوز یک تعریف رسمی از تجاری سازی (برند سازی) شهر وجود ندارد ولی این مانع نمی‌شود که از این امکان به طور گسترده در سراسر دنیا استفاده نشود و این کار، چند دهه است که در حال انجام شدن است. این ایده بسیار ساده است: انتقال مفهوم تجاری سازی یک کالا به اماکن و شهرها. هدف از این کار حتی ساده تر است: تقویت یک هویت محلی برای جذب سرمایه گذاری‌ها و رشد اقتصادی برای یک منطقه خاص. به عبارت دیگر، “فروش” تصویر ذهنی ای از شهر و استفاده از جنبه‌های منحصر به فرد فرهنگی، هنری و کالبدی آن.

اما روش انجام این کار، آنچنان ساده نیست. برند جدید می‌تواند به روش‌های گوناگون ایجاد شود: از طریق مداخلات فضایی مثل ساختمان‌های شاخص، طراحی شهری، و اتفاقات، یا از طریق بازاریابی غیرفضایی مثل تبلیغات، شعارها، افسانه‌ها و غیره. نمودار زیر توضیح می‌دهد که چگونه این جنبه‌های فراوان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به ایجاد تصویر جدیدی از شهر منجر شوند.

CIty-branding-scheme-2

به عنوان یک طراح شهری، یک جنبه خاص از تجاری سازی شهر توجه مرا جلب نمود، وقتی که این جریان تبدیل به مبلمان شهری می‌شود. نمادهای مناسب واقع شده در مناطق راهبردی می‌توانند نحوه درک بازدیدکنندگان و ساکنین از محله، منطقه یا شهر را تحت تأثیر قرار دهد. مبلمان شهری استاندارد، نقش مهمی را در نوسازی‌ها ایفا می‌نماید، بدون آنکه نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای مدیریت عمومی ایجاد نماید.

آتلانتا یک نمونه موفق است زمانی که به منطقه مرکزی شهر توجه می‌کنیم. جنبش اتحاد مرکزی شهر که عضوی از یک سازمان غیرانتفاعی است، به ایجاد یک اتحادیه از رهبران پیشگام تجاری و اجتماعی می‌پردازد که مربوط به مرکز شهر است و به عنوان هدف اصلی برای تجارت، فرهنگ، تحصیل و زندگی تلقی می‌شود. این اتحادیه در سال 1978 با هدف هدایت تجدید حیات منطقه مرکزی شهر به وجود آمد و از آن زمان تاکنون، به طور فعالانه ای به اقدامات خود ادامه داده است. آن‌ها به ایجاد یک چشم انداز برای منطقه پرداخته و آن را در پانل‌های گوناگون ترجمه کرده‌اند که به شکل مناظری در مهم‌ترین خیابان‌های شهر مشاهده می‌شوند.

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر / اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر / اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر/اثر لوئیزا سنا گاسپر/ سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر / اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

این تابلوها به بیان چشم اندازهای مربوط به منطقه، و آگاهی ساکنین و افراد تازه وارد به محل‌های اصلی و جاذبه‌هایشان پرداخته و به صورت دائم و موقت وجود دارند.

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر /  سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر / اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر / اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر / اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

مرحله مهم دیگر تجاری سازی شهر، استانداردسازی مبلمان شهری است. دارا بودن یک هویت جالب و منحصر به فرد برای نمادها، نیمکت‌ها، سطل‌های زباله و چراغ‌های روشنایی، به طور غیرمستقیم منجر به ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن تماشاگران شده و موجب سازماندهی، پاکیزگی و مراقبت از آن‌ها می‌شود.

Midtown urban furniture Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown urban furniture
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown urban furniture Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown urban furniture
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown urban furniture Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown urban furniture
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

Midtown Branding Luiza Senna Gaspar September 2014

Midtown Branding
Luiza Senna Gaspar
September 2014

تجاری سازی در مرکز شهر /  اثر لوئیزا سنا گاسپر / سپتامبر 2014

تجاری سازی شهر، ثابت کرده است که بیشتر از یک “آرایش” ساده فضاهای شهری می‌باشد. احساس هویت و حس مکانی که این جریان به وجود می‌آورد، زمینه‌هایی برای پیشرفت در آینده و موفقیت اقتصادی است. تجاری سازی دارای قدرت ساخت جامعه ای است که آن را تضمین و از محیط‌های اطراف آن مراقبت و حمایت می‌کند.

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top