آیین نامه بهبود تردد در معابر شهری و حومه

در ۲ اسفند | مجموعه حمل و نقل و ترافیک, قوانین مدیریت شهری | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

شماره61563 /ت42597ک 20 /3 /1388
وزارت کشور
وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت درجلسه مورخ 24 /12 /1387 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره 131401 /ت41048هـمورخ 30 /7 /1387 آیین نامه بهبود تردد در معابر شهری و حومه را به شرح زیر تصویب نمودند:
آیین نامه بهبود تردد در معابر شهری و حومه

ماده 1ـ در این آیین نامه، اصطلاحات ذیل در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ ستاد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.

ب ـ شواری عالی: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور.

ج ـ سازمان: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.

د ـ شورای همتا: شورای هماهنگی ترافیک استان.

ماده 2ـ شهرهای موضوع این آیین نامه براساس جمعیت سرشماری سال 1385 و تقسیمات کشوری به گروههای زیر تقسیم می شوند:

گروه الف ـ کلان شهرها: تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، اهواز، قم و کرمانشاه.

گروه ب ـ شهرهای بالای سیصد هزار نفر و مراکز استانها: ارومیه، زاهدان، رشت، کرمان، همدان، اراک، یزد، اردبیل، ایلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، اسلامشهر، قزوین، زنجان، خرم آباد، سمنان، سنندج، شهرکرد، گرگان، ساری و یاسوج.

گروه ج ـ شهرهای یکصدهزار تا سیصدهزار نفر: گلستان، کاشان، دزفول، قدس، بروجرد، ملارد، خمینی شهر، آبادان، سبزوار، ورامین، نیشابور، نجف آباد، بابل، آمل، شهریار، خوی، ساوه، قائم شهر، قرچک، سیرجان، ملایر، بوکان، مراغه، رفسنجان، زابل، نسیم شهر، مهاباد، شاهرود، گنبدکاووس، شاهین شهر، پاکدشت، خرمشهر، مرودشت، تربت حیدریه، اندیمشک، مرند، میاندوآب، بندرماهشهر، بندرانزلی، شهرضا، مسجدسلیمان، جهرم، ایذه، دورود، بهبهان، ایرانشهر، سقز، جیرفت، نظرآباد، شوشتر، قوچان، برازجان و مریوان.

گروه د ـ شهرهای سی هزار تا یکصد هزار نفر: فسا، اسلام آباد غرب، میانه، کازرون، خوراسگان، اهر، تربت جام، کوهدشت، شیروان، بهشهر، دوگنبدان، کاشمر، محمدشهر، پارس آباد، سلماس، کمال شهر، الیگودرز، بناب، اندیشه، بم، تاکستان، نقده، نهاوند، چابهار، لاهیجان، ابهر، بانه، الوند، بندرامام خمینی، قروه، لنگرود، خمین، مشگین شهر، رباط کریم، مبارکه، سراوان، بندرگناوه، فیروزآباد، دامغان، میبد، امیدیه، پیرانشهر، خاش، نورآباد (لرستان)، زرین شهر، زرند، داراب، میناب، آران و بیدگل، فولادشهر، آباده، لار، صالح آباد، شوش، اسفراین، اردکان، باقرشهر، نورآباد، اسدآباد، هرسین، اقلید، دهدشت، رامهرمز، بابلسر، بروجن، بیجار، کامیاران، تویسرکان، ازنا، خورموج، خرمدره، گرمسار، بافق، طبس، دهبارز، بومهن، دماوند، ماهدشت، مشکین دشت، پیشوا، هشتگرد، باغستان، چهاردانگه، خلخال، اقبالیه، آبیک، محمدیه، بندرترکمن، علی آباد، آزادشهر، قائن، استهبان، نیریز، بافت، شهر بابک، کهنوج، بردسیر، تایباد، درگز، گناباد، چناران، سرخس، فریمان، بهارستان، درچه پیاز، فلاورجان، قهدریجان، گلپایگان، دولت آباد، دلیجان، محلات، آستارا، آستانه اشرفیه، هشتپر (تالش)، رودسر، صومعه سرا، تنکابن، رامسر، نوشهر، فریدونکنار، نکا، چالوس، سراب، آذرشهر، سردشت، ماکو، شاهین دژ، تکاب، سرپل ذهاب، سنقر، کنگاور، جوانرود، صحنه، سوسنگرد، شادگان، اشنویه، گرمی، فرخ شهر، کنارک، کردکوی، الشتر، هادی شهر، ایوان، دهلران، گراش، آق قلا، کلاله، فومن، محمودآباد، بهار، حمیدیا و نه شهراقماری پردیس، پرند، گلبهار، بینالود، صدرا، سهند، مهاجران، عالی شهر و مجلسی.

گروه هـسایر شهرهایی که در زمره گروههای الف، ب، ج و د نیستند.

ماده 3ـ شهرداری شهرهای موضوع ماده (2) موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اقدامات زیر را انجام داده و هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد و پیشرفت اقدامات خود را به شورای همتا ارائه نماید. ردیف شرح اقدامات الف ب ج د هـ

1 ـ انجام، تکمیـل یا بازنگری مطالعـات جامع حمـل و نقل و ترافیک شهری و حومه و تدوین سیاستهای حمل و نقل با تأکید براصلاح ساختار حمل و نقل و اجرای آن پس از تصویب شورای عالی ٭ ٭

2 ـ انجام، تکمیل یا بـازنـگری مطالعات سـاماندهی حمل و نقـل و ترافیک شهری و حومه و اجرای آن پس از تصویب در شورای همتا٭ ٭ ٭

3 ـ مطالعه، مکانیابی، قیمت گذاری و احداث توقفگاههای طبقاتی، عمومی و مکانیزه و مدیریت زمانی توقف حاشیه ای ٭ ٭

مطالعه، بازنگری و تهیه طرح محـدوده زمانی و مکانی تردد و اجرای آن پس از تأیید شورای عالی و ابلاغ وزیر کشور ٭

5 ـ انجام مطالعات توسعه و بهینه سازی سامانه اتوبوسرانی، بازتنظیم مسیرها و مکان ایستگاهها و زمان بندی حرکت ناوگان اتوبوسرانی و اجرای آن پس از تصویب شورای همتا ٭ ٭ ٭

6 ـ مطالعه و اصلاح کاربریهای موجود در راستای بهبود تقاضای سفر ٭ ٭ ٭ ٭

7 ـ انجام و یا تکمیل مطالعات روشهای مدیریت سیستم های حمل و نقل در راستای کاهش تقاضای سفر و مدیریت عرضه ٭ ٭

8 ـ کاهش سطـوح پارک حاشیـه ای در خیابانهای دارای خط اتوبوسرانی در منطقه اضطرار آلودگی هوا ٭ ٭

9 ـ اجرای طرحهای مرتبط با دولت الکترونیک با رویکرد کاهش تقاضای حمل و نقل ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

10ـمطالعه و اجرای طرحهای مدیریت توفقگاهها ٭ ٭ ٭

11ـ مطالعه، توسعه و راه اندازی سامانه هوشمند حمل و نقل و مرکز پایش تردد ناوگان و عملکرد شبکه و کنترل و شناسایی تخلفات راهنمایی و رانندگی ٭ ٭

12ـ مطالعه و اجرای طرحهای روان سازی و اصلاح هندسی معابر شهری ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

13ـ اجرای طرحهای ارتقای فرهنگ تردد و آموزش عمومی از طریق تبلیغات میدانی، تبلیغ و آموزش از طریق صدا و سیما، رسانه های مکتوب، پایگاههای اینترنتی، کتابچه، نمایشگاه، همایش، هم اندیشی، ساخت تیزر و پویانمایی ٭ ٭ ٭ ٭

14ـبازتنظیم خطوط حمل و نقل همگانی برای تغذیه خطوط قطار شهری و خطوط اتوبوس تندرو ٭

15ـ انجام مطالعات سامانه اتوبوسرانی تندرو و پرظرفیت و اجرای آن پس از تصویب در شورای همتا ٭ ٭ 16 افزایش مطلوبیت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با بهبود شرایط داخلی، ظاهری و تهویه ناوگان، کاهش تأخیر، کاهش سرفاصله زمانی، افزایش سرعت و نظم حرکت، ایجاد خطوط ویژه، افزایش قابلیت اطمینان و دسترسی ٭ ٭ ٭ ٭

17 ـ مطالعه و بهره برداری از سامانه موقعیت مکانی و زمانی بر روی ناوگان حمل و نقل همگانی و استفاده از روشهای نوین پایش و سامانه بلیت الکترونیکی در ناوگان و اخذ بلیت مشترک سراسری اتوبوس و قطارشهری در شهرهای الف ٭ ٭ ٭

18ـ ایجاد خطوط وسایل نقلیه پرسرنشین و تشویق و حمایت از همپیمایی ٭ ٭

19 ـ جایگزینی خط توقف حاشیه ای با خط ویژه اتوبوس ٭ ٭

20 ـ هماهنگ سازی کاربری زمین و طرحهای جامع و تفصیلی شهری با سیاست های حمل و نقل شهری ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

21ـاستفاده از ون در خطوط ثابت پرمسافر به جای تاکسی ٭ ٭ ٭

22 ـ افزایش ساعات کار خطوط اتوبوسرانی و توسعه خطوط شبانه ٭ ٭ ٭

23ـ مطالعات ساماندهی حمل و نقل کالای درون شهری و اجرای اقدامات لازم ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

24ـ مطالعه و ساماندهی تردد دوچرخه و موتورسیکلت، ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، ایجاد توقفگاه دوچرخه و دوچرخه بر در جلوی اتوبوسها ٭ ٭ ٭

25 ـ ساماندهی معابر برای تردد عابر پیاده و افراد کم توان به ویژه معلولان ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

26 ـ طراحی، آرام سازی و ایمن سازی معابر، رفع نقاط حادثه خیز در معابر درون شهری و مبادی ورودی شهرها برای کاهش سرعت و تصادفات ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

27 ـ طراحی، تهیه و نصب علائم افقی و عمودی راهنمایی و رانندگی در معابر ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

28 ـ انجام مطالعات ایجاد پایانه های مسافر و بار و اجرای آن پس از تأیید شورای شهر و تصویب شورای همتا ٭ ٭ ٭ ٭ ٭

29 ـ کمک به احداث مراکز معاینه فنی در شهرها ٭ ٭ ٭ ٭

30 ـ طراحی و احداث بوستان های آموزش ترافیک ٭ ٭ ٭

ماده 4ـ شورای عالی مسئول ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در انجام مطالعات و اجرای اقدامات و طرحهای مندرج در این آیین نامه و نظارت بر روند اجرای طرحها و مطالعات مذکور است.

ماده 5 ـ اقدامات مربوط به بهبود تردد در معابر شهر و حومه باید در چارچوب این آیین نامه انجام شود و اقدام مغایر با آن مجاز نمی باشد.

ماده 6 ـ وزارت کشور وظیفه نظارت برحُسن اجرای این آیین نامه را بر عهده دارد و باید عملکرد سه ماهه را به ستاد گزارش نماید.

این تصویب نامه در تاریخ 17 /3 /1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top