آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

در ۲ اسفند | مجموعه حمل و نقل و ترافیک, قوانین مدیریت شهری | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شماره207673/ت48330هـ ۲۴/۱۰/۱۳۹۱
وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 17/10/1391 بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب 1389ـ آیین نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ قانون: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب 1389ـ

ب ـ شورای عالی: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور

پ ـ معابر شهری پرترافیک: معابر شهری موضوع ماده (2) این آیین نامه

ت ـ پارک حاشیه ای: توقف خودرو در معابر شهری پرترافیک در محلی که دارای ویژگیهای زیر باشد:

ابعاد آن حداقل 250 سانتی متر در 400 سانتی متر باشد.

زاویه آن متناسب با سطح سرویس طراحی شده باشد.

با نصب علایم مشخص شده باشد.

ث ـ متصدیان: افرادی که در چارچوب ماده (8) این آیین نامه جذب و بکارگیری می شوند و کنترل پارک حاشیه ای یک معبر را بر عهده دارند.

ج ـ ممنوعیت توقف: مجاز نبودن توقف و پارک وسیله نقلیه در نقاطی که با نصب علائم یا براساس ماده (163) آیین نامه راهنمایی و رانندگی معین گردیده است.

چ ـ ایست سنج (پارکومتر): دستگاهی الکترونیکی که نشان دهنده زمان مجاز توقف متناسب با میزان حق توقف می باشد.

ماده 2ـ ویژگیهای معابر شهری پر ترافیک به شرح زیر تعیین می شود:

فاقد ممنوعیت توقف و دارای تردد پر حجم و پایدار در فاصله زمانی هفت صبح تا نه شب باشند.

در حاشیه آنها مراکز یا مجتمع های تجاری یا خدماتی یا خدمات عمومی یا آموزشی یا رفاهی یا درمانی و یا تفریحی باشد.

حداقل از نوع جمع کننده و حداکثر شریانی درجه (2) موضوع بند (86) ماده (1) آیین نامه راهنمایی و رانندگی (موضوع تصویب نامه شماره 20873/ت29169هـ مورخ 8/4/1384) باشند.

بن بست نباشند.

5 ـ سطح سرویس آنها حداقل در سطح شاخص D و C استاندارد ملی معابر شهری باشد.

6 ـ حداکثر سرعت پیش بینی شده در طراحی مسیر بیش از شصت کیلومتر در ساعت نباشد.

مسیر پیاده رو از سطح سواره رو مستقل باشد.

8 ـ حداکثر شیب طولی مسیر دوازده درصد باشد.

ماده 3ـ توقف وسیله نقلیه در محل هایی که برای پارک های حاشیه ای در نظر گرفته شده است با رعایت سایر مقررات راهنمایی و رانندگی در نیم ساعت اول توقف رایگان خواهد بود. دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت محاسبه و دریافت می شود.

تبصره ـ در صورت اشغال بیش از یک محل توقف توسط یک خودرو، حق توقف متناسب با تعداد محل های اشغال شده دریافت می شود.

ماده 4ـ معابر شهری پرترافیک با توجه به شاخص های موضوع ماده (2) با تصویب شورای عالی تعیین می شود.

تبصره ـ شـورای عالی موظـف است ظرف دو مـاه از تاریخ وصول پیشنهاد در خصوص تعیین معابر شهری پر ترافیک تصمیم گیری نماید.

ماده 5 ـ پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پر ترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود که توسط مأموران موضوع ماده (2) قانون با آن برخورد خواهد شد.

ماده 6 ـ راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب نسبت به کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک اقدام نماید.

ماده 7ـ شهرداری ها مکلفند در معابر شهری پر ترافیک تجهیزات لازم از قبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب و تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاه های خودپرداز و امثال آن و واریز آن به حساب تمرکز وجوه در خزانه نزد بانک عامل فراهم نمایند.

تبصره 1ـ دریافت هرگونه وجه نقد توسط متصدیان ممنوع است.

تبصره 2ـ صددرصد (100%) درآمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر سال توسط خزانه به حساب شهرداری مربوط واریز می شود تا جهت احداث توقفگاه (پارکینگ) در همان شهر هزینه نماید.

ماده 8 ـ شرایط جذب و بکارگیری متصدیان به شرح زیر تعیین می شود:

الف ـ دارا بودن حداقل مدرک سوم راهنمایی

ب ـ نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری

پ ـ گذراندن دوره آموزشی مربوط

ت ـ دارا بودن یکی از گواهینامه های رانندگی معتبر

ث ـ دارا بودن سلامت جسمی و روانی لازم و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان و الکلی

ماده 9ـ وظایف متصدیان به شرح زیر تعیین می شود:

الف ـ کنترل مستمر تجهیزات و اطمینان از سالم بودن آنها

ب ـ کنترل نحوه پارک وسایل نقلیه در محل های تعیین شده

پ ـ راهنمایی رانندگان به استفاده صحیح از تجهیزات و نحوه محاسبه حق توقف

تبصره ـ متصدیان حق مداخله در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی را ندارند.

ماده 10ـ متصدیان در طول ساعات تعیین شده (7 صبح تا 9 شب) با لباس مخصوص و متحدالشکل در سراسر کشور مطابق دستورالعمل وزارت کشور و با نصب نام و نشان روی لباس و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر صادر شده از سوی شهرداری نسبت به انجام وظایف خود اقدام می نمایند.

ماده 11ـ شهرداری ها موظفند نسبت به آموزش سرفصل های نظری و عملی وظایف متصدیان براساس وظایف موضوع ماده (9) این آیین نامه اقدام نمایند.

تبصره ـ سرفصل های نظری و عملی موضوع این ماده ظرف سه ماه توسط شورای عالی تهیه و ابلاغ می شود.

ماده 12ـ شهرداری ها موظفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه وضعیت فعلی پارک حاشیه ای را با مفاد این آیین نامه تطبیق دهند.

ماده 13ـ گزارش سالانه اجرای این آیین نامه تا پایان اردیبهشت سال بعد توسط شهرداری مربوط به شورای عالی ارائه خواهد شد.
#@ ـ معاو

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top