آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

در ۱۷ بهمن | مجموعه اراضی تملک مسکن, قوانین مدیریت شهری | توسط | دیدگاه بدون دیدگاه

آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ـ وزارت کشور
وزرای عضو کارگروه موضوع تصویب‌نامه شماره11034/ت34918 هـ مورخ 9/2/1385 بنا به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (70) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (83) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1383ـ آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی را به شرح زیر تصویب نمودند

ماده 1ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

قانون: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ

شورا: شورای برنامه ریزی و توسعه استان.

دبیرخانه: دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی.

ماده 2ـ به منظور هماهنگی و تصمیم گیری در امور برنامه ریزی، توسعه و عمران استانها و نظارت بر آنها و هدایت و تصویب طرحها در چهارچوب سیاستها و برنامه های مصوب در کلیه استانهای کشور، شورا تشکیل می شود.

ماده 3ـ اعضای شورا به شرح زیر می باشند:

استاندار (رییس)

معاون برنامه ریزی استانداری (دبیر بدون حق رأی)

معاون عمرانی استانداری.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.

5 ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.

6 ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

رییس سازمان بازرگانی استان.

8 ـ مدیرکل راه و ترابری استان.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

10ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.

11ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.

12ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.

13ـ مدیرکل تعاون استان.

14ـ رییس شورای هماهنگی بانکهای استان.

15ـ مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.

16ـ مدیرکل اطلاعات استان.

17ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.

18ـ رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.

19ـ مدیرکل دفتر روستایی استانداری.

20ـ دو نفر صاحب نظر ترجیحاً از اساتید دانشگاه به پیشنهاد استاندار و تصویب شورا (بدون حق رأی).

21ـ یک نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان استان (بدون حق رأی).

ماده 4ـ وظایف شورا براساس ماده (71) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (83) قانون می باشد.

تبصره ـ موضوعات ارجاع شده توسط هیئت وزیران و شوراهای عالی نیز در دستور جلسات شورا قرار می گیرد.

ماده 5 ـ هنگام طرح مباحث مربوط به هر دستگاه اجرایی از مسئول آن دستگاه با حق رأی برای شرکت در جلسه شورا دعوت به عمل می آید.

ماده 6 ـ دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به هر یک از شهرستانهای استان از فرماندار آن شهرستان برای شرکت در جلسه با حق رأی دعوت به عمل آورد.

ماده 7ـ دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به مسایل آمایش از نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حق رأی دعوت به عمل آورد.

ماده 8 ـ شورا حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد که با حضور حداقل دو سوم اعضای صاحب رأی رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر دارای حق رأی اتخاذ می شود.

ماده 9ـ اعضای شورا شخصاً ملزم به شرکت در جلسات شورا هستند.

تبصره ـ جلسه های شورا به ریاست استاندار تشکیل می شود و در غیاب او جلسه شورا به ریاست یکی از معاونان استانداری به انتخاب استاندار تشکیل خواهدشد.

ماده 10ـ دبیرخانه شورا در استانداری خواهد بود و وظایف آن به شرح زیر است:

الف ـ تهیه دستور کار جلسه های شورا، یک هفته قبل از برگزاری جلسه با هماهنگی رییس شورا و اطلاع کتبی آن به اعضا.

ب ـ ارسال تصمیمات شورا، ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه، برای اعضا و دستگاههای اجرایی ذی ربط.

ج ـ پیگیری مصوبات شورا.

ماده 11ـ مصوبات شورا پس از ابلاغ برای دستگاههای اجرایی و ستادی استان لازم الاجرا است.

ماده 12ـ به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا، کارگروههای تخصصی به شرح زیر در هریک از استانهای کشور تشکیل می شود:

کارگروه تخصصی امور زیربنایی.

کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی.

کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی.

کارگروه تخصصی تحول اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات.

5 ـ کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار.

6 ـ کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری.

کارگروه تخصصی بانوان و خانواده.

8 ـ کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی.

کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی.

10ـ کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

ماده 13ـ اجرای تصمیمات کارگروههای تخصصی منوط به تصویب شورا است.

ماده 14ـ دبیرخانه کارگروههای تخصصی موضوع بندهای 5.4.3.2.1 و 7 در استانداری و دبیرخانه کارگروه های تخصصی موضوع بندهای 6 ، 8 ، 9 و 10 به ترتیب در سازمان کار و امور اجتماعی استان، سازمان مسکن و شهرسازی استان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواهدبود.

ماده 15ـ کارگروههای تخصصی می توانند متناسب با وظایف محول شده، گروههای کاری و کارشناسی در هریک از زمینه ها و محدوده های جغرافیایی تشکیل دهند. عناوین، وظایف و اعضای گروههای کاری به تصویب شورا خواهد رسید.

ماده 16ـ اعضای کارگروههای تخصصی موظفند حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه، پیشنهادهای خود را برای طرح در کارگروه به صورت کتبی به دبیرخانه کارگروه اعلام نمایند و پیشنهادها حسب نوبت و به ترتیب در کارگروه مطرح می شوند.

تبصره ـ دبیر کارگروه تخصصی موظف است دستور کار هر جلسه کارگروه را حداقل یک هفته قبل از برگزاری آن جلسه با هماهنگی رییس کارگروه تخصصی تهیه و به صورت کتبی به آگاهی اعضا برساند.

ماده 17ـ جلسه کارگروههای تخصصی با حضور دوسوم اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با تأیید اکثریت اعضای حاضر در جلسه اتخاذ و به شورا اعلام می شود.

تبصره ـ دبیر کارگروه تخصصی موظف است از مدیران دستگاههای اجرایی غیرعضو هنگام طرح مباحث مربوط برای شرکت در جلسه با حق رأی دعوت به عمل آورد.

ماده 18ـ اعضای کارگروهها موظفند شخصاً در جلسه کارگروه شرکت نمایند. در غیاب هریک از اعضا نماینده تام الاختیار او می تواند با هماهنگی کارگروه در جلسه شرکت نماید.

ماده 19ـ کارگروههای تخصصی موظفند پیشنهادها و موضوعاتی را که توسط شورا به آنها ارجاع می شود بررسی و درخصوص آنها اظهارنظر نمایند.

تبصره ـ دبیر کارگروه تخصصی موظف است یک نسخه از صورتجلسه کارگروه تخصصی را به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.

ماده 20ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی امور زیربنایی به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار (رییس).

مدیرکل دفتر فنی استانداری (دبیر).

نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استانداری.

مدیرکل راه و ترابری استان.

5 ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.

6 ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.

8 ـ مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

10ـ یکی از شهرداران به انتخاب شهرداران استان.

11ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

12ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.

13ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان.

14ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

15ـ مدیرکل منابع طبیعی استان.

16ـ رییس شرکت ملی گاز استان.

17ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون امور عمرانی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع بند (الف) این ماده ، اشخاص زیر نیز بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می نمایند:

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان.

یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای استان.

سه نفر صاحب نظر دانشگاهی در امور مربوط، به پیشنهاد کارگروه با تأیید استاندار.

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت بخشهای مربوط به راه و ترابری، پست و مخابرات (ICT)، انرژی، عمران شهری، روستایی و عشایری استان در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش، توسعه و عمران استان.

پیشنهاد بودجه بخشهای مربوط در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور و بررسی مطالعات انجام شده درخصوص توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه های جدید و اعتبارات موردنیاز آنها.

ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه ریزی توسعه و عمران شهری، روستایی و عشایری.

شناسایی و تدوین اولویتهای پژوهشی در امور زیربنایی و ارایه به دبیرخانه شورا.

5 ـ بررسی و اظهارنظر در مورد برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی در استان در چارچوب اهداف، برنامه ها و سیاستهای بخش انرژی کشور.

6 ـ پیشنهاد بودجه سالانه استان برای اجرای برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی از محل منابع عمومی ـ ملی و استانی ـ و درآمدهای استان، تعیین سهم هریک از دستگاههای اجرایی استان و پیشنهاد توزیع بودجه پیشنهادی بین شهرستانهای مختلف استان.

بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه های زیر:

1ـ کنترل و نظارت بر حمل کالا و مسافر و ارتقای بهره وری و افزایش ایمنی در فعالیتهای مختلف حمل و نقل.

2ـ هماهنگی در توسعه سیستم های گازرسانی و انتقال و پخش فرآورده های نفتی.

3ـ تشویق و توسعه سرمایه گذاری مردمی در بخشهای مرتبط.

4ـ کاهش انحصارات و گسترش رقابت در امور تصدی بخشهای مربوط.

5 ـ جذب کمکها و مشارکتهای مردمی برای اقدامات عمرانی بخش مربوط به توزیع مناسب آنها.

6 ـ ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در اجرای طرحهای جامع شهرها و برنامه های مصوب توسعه و عمران ناحیه ای برای رفع موانع اداری، مالی و اجرایی طرحهای یادشده.

7ـ طرحهای هادی روستایی و تغییرات بعدی آنها.

8 ـ طرحهای توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهری و روستایی.

9ـ آگاه سازی، تبلیغ و ترویج و آموزش در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در استان، تعیین دستگاههای اجرایی مسئول و پیگیری اجرای آن.

10ـ تشکیل واحد مدیریت مصرف انرژی در بخشهای مختلف استان.

11ـ اصلاحات و تجدیدنظرهای اصلاحی موردنیاز در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی براساس ارزیابیهای انجام شده.

ماده 21ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

معاون برنامه ریزی استانداری (رییس).

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری (دبیر).

3 ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.

5 ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.

6 ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان.

8 ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

مدیرکل تعاون استان.

10ـ مدیرکل منابع طبیعی استان.

11ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

12ـ رییس سازمان بازرگانی استان.

13 ـ مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان.

14ـ سرپرست یکی از بانکهای استان به انتخاب رؤسای بانکها (در استان تهران به پیشنهاد استاندار و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی).

15ـ رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان (دراستان به پیشنهاد استاندار و تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

16ـ مدیرکل گمرک استان.

17ـ مدیرکل راه و ترابری استان.

18ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.

19ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه ریزی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده ، اشخاص زیر بدون حق رأی در جلسه های کار گروه شرکت می نمایند:

رییس مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی استان.

رییس اتاق تعاون استان.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان.

رییس خانه صنعت و معدن استان.

5 ـ سه نفر از صاحب نظران دانشگاهی در امور صنعت، کشاورزی و خدمات به انتخاب استاندار.

6 ـ نماینده یکی از سازمانهای بیمه ای به انتخاب معاون برنامه ریزی استاندار و تأیید شورا.

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت بخشهای مربوط به آب، کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت و معدن، خدمات بازرگانی، سرمایه گذاری، اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و سایر امور خدماتی در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش و توسعه و عمران استان.

پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای مربوط در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.

تدوین اولویتهای پژوهشی بخشهای مربوط جهت ارایه به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان.

ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط بخشهای مربوط در اجرای پروژه های تملک داراییهای سرمایه ای استان.

5 ـ بررسی مطالعات انجام شده در خصوص توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه های عمرانی جدید استانی و اعتبارات مورد نیاز آنها.

6 ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه های زیر:

6 ـ 1ـ رفع مشکلات اجرایی و ایجاد زمینه لازم به منظور توسعه بخشهای ذی ربط.

6 ـ 2ـ ارتقای بهره وری از منابع و نهاده های بخشهای ذی ربط.

6 ـ 3ـ مصرف آب بازیافتی به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی.

6 ـ 4ـ پوشش و توسعه بیمه های محصولات کشاورزی و دامی.

6 ـ 5 ـ واگذاری وظایف امور فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی.

6 ـ 6 ـ هماهنگ نمودن برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت سازمانهای مرتبط با بخشهای زیر مجموعه.

6 ـ 7ـ توسعه فعالیتهای بخشهای ذی ربط با تأکید بر رفع نیازهای استان، منطقه و کشور.

6 ـ 8 ـ تنظیم خط مشی های صادرات استان و تعیین کمکها و تسهیلات قابل ارایه به بخش صادرات فرآورده های تولیدی و خدماتی استان، بررسی و رفع مشکلات و موانع موجود در بخش صادرات.

6 ـ 9ـ حمایت از تولیدکنندگان بخشهای مختلف اعم از صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات از طریق توسعه مشارکت مردمی، فراهم آوردن امکانات زیربنایی، تسهیلات اعتباری و واگذاری با هدف اصلاح ساختار بخشهای مربوط.

6 ـ 10ـ ایجاد زمینه لازم به منظور توسعه صنایع کوچک دستی و روستایی، تکمیلی و تبدیلی کشاورزی.

6 ـ 11ـ انتقال صنایع آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده های جمعیتی از طریق هماهنگی با کارگروه تخصصی امور زیربنایی.

6 ـ 12ـ ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات، در جهت اتخاذ تسهیلات لازم و رفع موانع و مشکلات بخشهای مربوط به شورا.

6 ـ 13ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط جهت استفاده بهینه از امکانات موجود در بخشهای مربوط.

6 ـ 14ـ ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط در بررسی موضوعات.

15ـ فراهم کردن زمینه اجرای برنامه های مصوب توسعه بخشهای مربوط.

6 ـ 16ـ هماهنگی در ارایه تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری خارجی.

تبصره 1ـ دبیرخانه کارگروه، کانون مراجعه متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در سطح استانها بوده و رابط اصلی مراوده با سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به عنوان نهاد مرکزی پذیرش و صدور مجوز سرمایه گذاری می باشد.

تبصره 2ـ به منظور تقویت توان کارشناسی کارگروه، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، نسبت به ارایه کمکهای آموزشی و فنی مربوط اقدام می نماید. کارگروه مکلف است گزارش عملکرد خود را در زمینه های مربوط به سرمایه گذاری خارجی به صورت دوره ای (حداقل هر سه ماه یک بار) به سازمان مذکور ارایه نماید.

تبصره 3ـ با تشکیل این کارگروه، تصویب نامه شماره 26420/ت31228هـ مورخ 1/6/1383 و اصلاحیه بعدی آن موضوع ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان لغو می گردد.

تبصره 4ـ با تشکیل کارگروه تخصصی یادشده، کمیته توسعه صادرات استان موضوع ماده (117) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (36) قانون، به عنوان زیرمجموعه این کارگروه به فعالیت خود ادامه می دهد.

ماده 22ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی اموراجتماعی و فرهنگی به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

معاون سیاسی و امنیتی استاندار (رییس).

مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری (دبیر)

نماینده تام الاختیار معاونت برنامه ریزی استانداری.

مشاور استاندار در امور بانوان.

5 ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.

6 ـ مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.

مدیرکل اطلاعات استان.

8 ـ رییس کل دادگستری استان.

نماینده سازمان ملی جوانان در استان.

10ـ فرمانده ناحیه انتظامی استان.

11ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.

12ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

13ـ سه نفر از رؤسای دانشگاههای استان به انتخاب استاندار.

14ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.

15ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

16ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.

17ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.

18ـ یکی از فرمانداران به انتخاب فرمانداران استان.

19ـ رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان.

20ـ فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.

21ـ رییس سازمان بهزیستی استان.

22ـ مدیرکل ثبت احوال استان.

23ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون سیاسی و امنیتی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده ، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می کنند:

مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان.

یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.

دو نفر از صاحب نظران و یا اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی مرتبط با امور اجتماعی به پیشنهاد کارگروه و تایید استاندار.

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت بخشهای آموزش، پرورش، پژوهش، فرهنگ و هنر، ورزش، جوانان، تامین اجتماعی و امور قضایی در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش، توسعه و عمران استان.

پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای امور مرتبط با وظایف کارگروه در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور و برنامه های میان مدت.

برنامه ریزی برای توسعه مشارکت جوانان، بسیجیان و شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای آنها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی.

تدوین اولویتهای پژوهشی بخشهای مرتبط با امور اجتماعی و ارایه به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان.

5 ـ ارزیابی و نظارت بر عملکرد فعالیت دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش امور اجتماعی و فرهنگی.

6 ـ بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:

6 ـ 1ـ شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای جوانان استان در کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی.

6 ـ 2ـ هماهنگی جهت فراهم نمودن زمینه های لازم در رفع مشکلات جوانان و کاهش نابرابریهای جنسیتی.

6 ـ 3ـ ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط مشی های اجرایی جهت پیشبرد اهداف امور اجتماعی در استان.

6 ـ 4ـ ساماندهی کمکها و جذب منابع غیرطبیعی در چارچوب سیاستهای بخشهای زیرمجموعه.

6 ـ 5 ـ واگذاری وظایف و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای دولتی مرتبط به بخش غیردولتی و مراجع ذی ربط.

6 ـ 6 ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی در کلیه برنامه ها و فعالیتها با هدف مشترک مخصوص در جهت کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر.

6 ـ 7ـ هماهنگی در طراحی ساماندهی گلزار شهدا و مراکز فرهنگی گلزار شهدا.

6 ـ 8 ـ هماهنگی در اجرایی کردن مصوبات مراجع قانونی ذی ربط.

ماده 23ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی تحول امور اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات به شرح زیر می باشد: الف اعضاء:

معاون اداری و مالی استانداری (رییس).

مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری (دبیر).

نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استانداری.

رؤسای یکی از دانشگاههای غیرپزشکی استان به پیشنهاد کار گروه و تأیید استاندار.

5 ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.

6 ـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.

8 ـ رییس سازمان آموزش و پرورش استان.

یکی از فرمانداران استان به انتخاب استاندار.

10ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.

11ـ رییس سازمان جهادکشاورزی استان.

12ـ دو نفر صاحب نظر با عضو هیئت علمی دانشگاهها به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

13ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.

14ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون اداری و مالی استانداری.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده ، نماینده تشکل های غیردولتی موجود در استان مرتبط با فعالیتهای بهره وری بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می نماید.

ب ـ وظایف:

برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورای عالی اداری، ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور و شوراها یا کمیسیونهای تحول اداری دستگاههای اجرایی استان.

برنامه ریزی ارتقای سلامت نظام اداری و بهبود حکمرانی دولت، در استان.

راهبری و ایجاد هماهنگی لازم در اجرای طرحها و برنامه های مصوب در دستگاههای اجرایی استان.

پیشنهاد توزیع بودجه سالانه تحول اداری به منظور تحقق برنامه های تحول اداری در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل های تهیه و تنظیم بودجه.

5 ـ نظارت بر اجرای تصمیمات شورای عالی اداری، ستاد برنامه ریزی و شوراها یا کمیسیونهای تحول اداری دستگاهها در سطح استان.

6 ـ شنـاسایی واگذاری وظایف و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی.

برنامه ریزی برای برگزاری همایشهای توجیهی، ترویجی و آموزشی استان با هماهنگی ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

8 ـ تدوین اولویتهای پژوهشی درخصوص تحول اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات، توسعه منابع انسانی و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه.

بررسی و شناخت مسایل و مشکلات دستگاههای اجرایی استان و شهرستان در اجرای برنامه های تحول اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات و ارایه راهکارهای مناسب جهت رفع آنها.

10ـ استانداردسازی بانکهای اطلاعاتی موجود و بررسی طرحهای مورد نیاز برای تشکیل بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز دستگاههای اجرایی استان.

11ـ بررسی و ارایه روشهای نظارت بر آموزشهای شغلی و تخصصی کوتاه مدت کارکنان.

12ـ برنامه ریزی جهت اجرای مصوبات دولت، بخشنامه ها و قوانین مربوط به ارتقای بهره وری نیروی انسانی، سرمایه و کل عوامل در کلیه بخشهای اقتصادی در استان.

13ـ برنامه ریزی جهت تدوین برنامه ها و اسناد استانی بهره وری و هدف گذاری و تدوین شاخصهای مؤثر و همچنین تعیین سهم بخشهای مختلف استان در ارتقای بهره وری و نظارت بر حُسن اجرای آن.

14ـ رهبری و ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف استان در جهت پیشبرد طرحها و برنامه های مصوب.

15ـ برنامه ریزی جهت اخذ استانداردهای تعالی سازمانی توسط بخشهای مختلف استان با رویکرد اخذ جایزه ملی بهره وری.

16ـ بررسی پیشنهادها و طرحهای ارایه شده به کارگروه در خصوص ارتقای بهره وری از بخشهای مختلف.

17ـ شناسایی برنامه ها و طرحهای موفق در سطح استان و تعمیم و گسترش آن به سایر بخشها و ارایه به سایر استانها و ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور.

18ـ تعریف و طراحی ساز و کارهای لازم در جهت تسریع ارتقای شاخصهای بهره وری در بخشهای مختلف استان با جلب همکاری و مشارکت تشکلهای مردمی و گروههای فعال غیردولتی.

19 ـ برنامه ریزی و هماهنگی به منظور ایجاد شبکه اطلاع رسانی بین دستگاههای اجرایی استان.

20 ـ برنامه ریزی برای توسعه پارکها و مراکز رشد علم و فناوری.

21ـ برنامه ریزی و انجام هماهنگی جهت توسعه شبکه های LAN و WAN.

22ـ برنامه ریزی به منظور توسعه کاربرد فناوری اطلاعات جهت اجرا در دستگاههای اجرایی استان.

23ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای لازم در زمینه های زیر:

23ـ1ـ خلاقیت، نوآوری، ابتکار و جلب مشارکت دستگاههای اجرایی استان در خصوص ایجاد انگیزه لازم برای افزایش کارایی و بهره وری دستگاهها از طریق استقرار نظام پیشنهادها و ارایه اندیشه های نو در دستگاههای اجرایی استان.

23ـ2ـ بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی دستگاههای اجرایی استان با مشارکت دستگاههای اجرایی.

23ـ3 ـ ایجاد زمینه های مشارکت میان دستگاهها برای اجرای طرحهای استانی در زمینه تحول اداری.

23ـ4ـ جلب مشارکت مردم و واگذاری امور و وظایف به بخش غیردولتی براساس مصوبات شورای عالی در سطح استان.

23ـ5 ـ تقویت و توسعه واحدها و نهادهای تصمیم گیرنده استانی.

23ـ 6 ـ شناسایی طرحها و برنامه های موفق تحول اداری در سطح استان و تعمیم و گسترش آنها به سایر استانها از طریق ارایه برنامه به ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور به همراه گزارش توجیهی و مستندات لازم.

23ـ7ـ اجرای طرحهای مربوط به اصلاح و مهندسی مجدد سیستم ها، روشها و رویه های مورد عمل در دستگاههای اجرایی استان با گرایش ساده سازی مراحل انجام کار.

23ـ8 ـ ارائه پیشنهاد برنامه ریزی و پیگیری جهت اجرای نوسازی دولت و ارتقای اثربخشی حاکمیت به شورا.

ماده 24ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

استاندار (رییس).

معاون برنامه ریزی استاندار.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری (دبیر).

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.

5 ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

6 ـ نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح.

رییس سازمان صنایع و معادن استان.

8 ـ مدیرکل راه و ترابری استان.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.

10ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

11ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

12ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.

13ـ مدیرکل اطلاعات استان.

14ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه ریزی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده ، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر نیز می توانند بدون حق رأی در جلسات کارگروه شرکت نمایند:

دو نفر صاحب نظر و یا عضو هیئت علمی دانشگاهها به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

رییس شورای اسلامی استان.

ب ـ وظایف:

بررسی و تعیین اولویت رشد برای سطوح مختلف مراکز شهری استان.

بررسی و اظهارنظر درخصوص مکان پروژه های بزرگ عمرانی با عملکرد فرااستانی با توجه به طرحهای توسعه و عمران و ملاحظه های زیست محیطی و آمایش سرزمین.

ایجاد هماهنگی در تهیه نقشه های GIS استان.

تدوین اولویتهای پژوهشی در امور آمایش و محیط زیست و پیشنهاد آن به دبیرخانه شورا.

5 ـ بررسی و تأیید مناطق مجاز برای استقرار صنایع استان.

6 ـ پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات هیئت وزیران درخصوص دولت سبز، در دستگاههای اجرایی استان.

بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:

1ـ طرح آمایش استان در چارچوب طرح آمایش ملی.

2ـ چارچوب و خطوط کلی ناظر بر برنامه های بلندمدت و میان مدت استان در راستای نظام برنامه ریزی کشور و طرح آمایش استان.

3ـ اولویت فضاها و محورهای توسعه استان براساس نتایج طرح آمایش ملی و استانی.

4ـ طرحهای مربوط به نحوه پراکندگی و استقرار جمعیت شهری و روستایی در چارچوب طرحهای توسعه و عمران استان.

ماده 25ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

استاندار (رییس).

معاون برنامه ریزی استانداری.

رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان (دبیر).

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری.

5 ـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.

6 ـ رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.

رییس سازمان بازرگانی استان.

8 ـ مدیرکل تعاون استان.

رییس سازمان مناطق آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی واقع در استان.

10ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

11ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.

12ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.

13ـ رییس یکی از بانکهای استان به انتخاب استاندار.

14ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.

15ـ رییس سازمان جهادکشاورزی استان.

16ـ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان.

17ـ رییس خانه صنعت استان.

18ـ سه نفر از مدیران عامل کارخانجات دولتی و غیردولتی مستقر در استان، به انتخاب استاندار.

19ـ دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

20ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه ریزی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده ، نمایندگان نهادها، تشکلها و همچنین اشخاص صاحب نظر زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می کنند:

یک نفر نماینده کارگران با معرفی کانون شورای اسلامی استان.

نماینده مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت بخش اشتغال و آموزش فنی و حرفه ای در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش و توسعه و عمران استان.

پیشنهاد بودجه سالانه بخش آموزش فنی و حرفه ای استان در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.

نظارت بر عملکرد مناطق آزاد تجاری، ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی و فعالیت مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در سطح استان و حل مسایل و مشکلات ناشی از عملکرد این مراکز در استان.

بررسی و تهیه گزارشهای تفصیلی و موردی درخصوص بازار کار و سیاستهای اشتغال استان و ارایه راه حل برای کاهش میزان بیکاری در سطح استان به شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیسیون اشتغال حسب مورد.

5 ـ تهیه سند اشتغال در بخشهای جغرافیایی و شناسایی مزیت های استان و ارایه به وزارت کار و اموراجتماعی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور جهت جمع بندی و تنظیم سند ملی توسعه بخش اشتغال برای تصویب هیئت وزیران.

6 ـ ایجاد بانک اطلاعات مربوط به میزان انواع سپرده ها نزد سیستم بانکی استان و عملکرد سیستم بانکی درخصوص تسهیلات اعطایی به متقاضیان.

ایجاد و بهنگام نمودن بانک طرحهای اشتغالزای استان.

8 ـ تهیه گزارشهای تحلیلی مقطعی در زمینه سرانه انواع سپرده ها، تسهیلات اعطایی بانکها در سطح استان و مقایسه آن با سطح ملی.

بررسی طرحهای توسعه اشتغال و کارآفرینی.

10ـ تدوین اولویتهای پژوهشی در امور اشتغال، سرمایه گذاری و آموزش فنی و حرفه ای و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورا.

11ـ نظارت بر حُسن اجرای طرحهای اشتغالزا و هزینه کرد اعتبارات اشتغالزایی استان.

12ـ بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:

12ـ1ـ تعیین فعالیتهای اولویت دار از نظر استفاده از تسهیلات و اعتبارات بانکی (تکلیفی و غیرتکلیفی) استان، با رعایت اولویت اعطای امتیازات ویژه به ایثارگران.

12ـ2ـ توزیع تسهیلات و منابع پیش بینی شده استان در قوانین بودجه و سایر مقررات و تصویب طرحها با رعایت اولویت برای ایثارگران با هدف جذب سرمایه یا توسعه اشتغال در استان.

12ـ3ـ شناسایی امکانات و محدودیتهای آموزش فنی و حرفه ای استان در زمینه های مختلف و تشویق بخش غیردولتی برای ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای.

12ـ4ـ ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط مشیهای اجرایی آموزش فنی و حرفه ای استان به منظور هدفمندنمودن آموزشها و تطبیق آن با نیاز بازار کار.

12ـ5 ـ فراهم نمودن بستر مناسب جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخشهای مختلف در استان.

12ـ6 ـ پیشبرد اهداف آموزش فنی و حرفه ای استان.

12ـ7ـ هماهنگی در زمینه ایجاد اشتغال در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته استان.

12ـ8 ـ تسهیل و روان سازی فعالیت سرمایه گذاران در استان.

12ـ9ـ انجام هماهنگی با دستگاههای اجرایی استان جهت اخذ مجوزهای لازم.

12ـ10ـ حمایت، اطلاع رسانی و ارایه مشورتهای لازم به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در طرحهای مولد استان.

12ـ11ـ انجام هماهنگیهای لازم توسط نمایندگان دستگاهها در واحدهای اجرایی دستگاه ذی ربط آنها در ارتباط با حل مسایل و مشکلات اداری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان.

12ـ12ـ هماهنگی لازم برای تشویق، جذب و توسعه سرمایه گذاری خارجی در استان.

12ـ13ـ برنامه ریزی برای اجرای مصوبات.

ماده 26ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی بانوان و خانواده به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

معاون سیاسی و امنیتی استاندار (رییس).

مشاور استاندار در امور بانوان (دبیر).

نماینده تام الاختیار معاونت برنامه ریزی استانداری.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری.

5 ـ مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری.

رییس سازمان آموزش و پرورش استان.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز استان.

8 ـ مدیرکل اطلاعات استان.

رییس کل دادگستری استان.

10ـ نماینده سازمان ملی جوانان در استان.

11ـ فرمانده ناحیه انتظامی استان.

12ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.

13ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

14ـ سه نفر از رؤسای دانشگاههای استان به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

15ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان.

16ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

17ـ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.

18ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.

19ـ یکی از فرمانداران به انتخاب استاندار.

20ـ رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان.

21ـ فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.

22ـ رییس سازمان بهزیستی استان.

23ـ مدیرکل ثبت احوال استان.

24ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون سیاسی و امنیتی استاندار.

تبصره ـ علاوه بر اعضای موضوع این ماده ، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می کنند:

مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان.

یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.

دو نفر از صاحب نظران و یا اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مرتبط با امور اجتماعی به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت مرتبط با امور بانوان و خانواده در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش، توسعه و عمران استان.

تدوین اولویتهای پژوهشی مرتبط با امور بانوان و خانواده و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورا.

ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.

بررسی و راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:

1ـ شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای بانوان و خانواده استان در کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی.

2ـ هماهنگی جهت فراهم نمودن زمینه های لازم در رفع مشکلات بانوان و خانواده و کاهش نابرابری های جنسیتی در استان.

3ـ برنامه ریزی برای تقویت مشارکت همه جانبه بانوان و خانواده در استان.

4ـ ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط مشی های اجرایی جهت پیشبرد اهداف مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.

ماده 27 ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار (رییس).

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان (دبیر).

نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استاندار.

مدیرکل راه و ترابری استان.

5 ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.

6 ـ رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان.

8 ـ مدیرکل دفتر فنی استانداری.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

10ـ شهردار شهر مربوط (حسب مورد).

11ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

12ـ مدیرکل تعاون استان.

13ـ نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با انتخاب وزیر.

14ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان.

15ـ مدیرعامل شرکت گاز استان.

16ـ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان.

17ـ یکی از رؤسای بانکهای استان (حسب مورد) با تشخیص معاون امور عمرانی استاندار.

18ـ رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان.

19ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

20ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار.

21ـ یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.

22ـ دو نفر صاحب نظر دانشگاهی در امر مربوط، به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.

23ـ رییس سازمان مهندسی ساختمان استان (بدون حق رأی).

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت طرحهای توسعه و عمران استان، در چارچوب برنامه های توسعه و طرحهای آمایش و توسعه عمران کشور.

پیشنهاد بودجه بخش مربوط در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالیانه کشور.

انجام وظایف مربوط به طرحهای توسعه و عمران شهری، مجموعه ای شهری و طرحهای جامع ناحیه ای و سایر طرحها و ضوابط که به موجب آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشـور، موضوع تصویـب نامه شماره55837/ت21414هـ مـورخ 20/10/1378 به استانها محول گردیده است به استثنای وظایف مندرج در ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ مصوب 1351ـ

تدوین اولویتهای پژوهشی در امور مسکن و شهرسازی و معماری به منظور ارایه به دبیرخانه شورا.

5 ـ انجـام وظایـفی کـه در اجرای مـاده (30) قانـون در رابطـه با هویت بخـشـی به سیمای شهر و روستا، استحکام بخشی ساخت و سازها، دست یابی به توسعه پایدار و بهبود محیط زندگی در شهر و روستا به استانها محول شده یا خواهدشد.

6 ـ انجام وظایف کمیسیون موضوع ماده (13) آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها، موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 22/2/1355 در استان.

ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در اجرای طرحهای جامع و هادی شهرها و برنامه های مصوب توسعه و عمران ناحیه ای برای رفع موانع اداری، مالی و اجرایی و تحقق طرحهای یادشده در استان.

8 ـ بررسی و تصویب طرحهای هادی و ساماندهی فضا و سکونت گاههای روستایی استان و تغییرات بعدی آنها در محدوده قوانین و مقررات مربوط و با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

بررسی و تصویب طرحهای فضاهای شهری (طراحی شهری) و روستایی و بدنه سازی ساختمانها و پروژه های بزرگ عمرانی استان در محدوده قوانین و مقررات مربوط و با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

10ـ بررسی و تصویب طرحهای بهسازی، نوسازی و بازسازی و مرمت بافتهای شهری و روستایی استان و آماده سازیهای خارج از حیطه وظایف کمیسیون ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ مصوب 1351ـ

11ـ ایجاد زمینه های لازم برای تشویق و توسعه سرمایه گذاریهای مردمی در امر مسکن و شهرسازی در استان.

12ـ برنامه ریزی جهت ارتقای کیفیت ساخت و سازها در استان در چارچوب قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان ـ مصوب 1374ـ و سیاستهای ابلاغی.

13ـ اتخاذ تصمیم راجع به شیوه های توسعه کمی و کیفی برنامه های مسکن استان، تولید صنعتی و استفاده از فن آوری های نو.

14ـ اتخاذ سایر تصمیمات مرتبط با مسکن و شهرسازی در استان در چارچوب سیاستهای ابلاغی.

تبصره ـ با تشکیل این کار گروه، تصویب نامه شماره 156690/ت36328هـ مورخ 28/11/1385 موضوع تشکیل ستاد هماهنگی تأمین مسکن استان لغو و وظایف آن به کارگروه یادشده محول می گردد. همچنین کارگروه یادشده کلیه وظایف شورای مسکن کشور، موضوع(11) آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (6) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، موضوع تصویب نامه شماره30332/ت37057هـ مورخ 30/2/1386 در سطح استان را بر عهده دارد.

ماده 28ـ اعضا و وظایف کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

استاندار (رییس).

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان (دبیر).

مدیرکل سازمان صدا و سیمای مرکز استان.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

5 ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

6 ـ رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی در استان.

مدیرکل بازرگانی استان.

8 ـ مدیرکل تأمین اجتماعی استان.

9 ـ مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی.

10ـ رییس دادگستری استان.

11ـ مدیرکل تربیت بدنی استان.

12ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.

13ـ رییس سازمان صنایع و معادن استان.

14ـ سایر مسئولان ذی ربط استانی حسب مورد با تشخیص دبیر کارگروه.

تبصره 1ـ در استانهای با بیش از یک دانشگاه یا دانشکده، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورا را تعیین نموده و سایر رؤسای دانشگاه یا دانشکده نیز عضو شورا خواهندبود.

تبصره 2ـ سایر مسؤولان (مدیران و رؤسا) استانی سازمانها و دستگاههای اجرایی حسب مورد به دعوت دبیر شورا در جلسات شورا شرکت می نمایند.

تبصره 3ـ رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان سلامت و غذا و دارو دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بدون حق رأی به دعوت دبیر در جلسات شرکت می نمایند.

تبصره 4ـ با تشکیل این کارگروه تخصصی، تصویب نامه شماره 17520/ت27611هـ مورخ 4/4/1384، موضوع تشکیل کارگروه استانی پیشگیری از عفونت HIV و ایدز و کنترل آن، لغو می گردد.

تبصره 5 ـ به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف کارگروه مذکور، کارگروههای تخصصی حسب نیاز در شهرستان تشکیل می شوند. کارگروه شهرستان به ریاست فرماندار و مسؤولان متناظر با اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان در سطح شهرستان تشکیل و در راستای وظایف کارگروه استان فعالیت می کند.نحوه تشکیل کارگروه شهرستان، ترکیب اعضا و حدود وظایف آن طبق دستورالعملی است که به تصویب کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان می رسد.

ب ـ وظایف:

اجرایی نمودن تصمیمات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که مورد تأیید هیئت وزیران قرار گرفته است، در سطح استان.

جمع آوری اطلاعات و اولویت بندی مشکلات استانی و انعکاس پیشنهادهای مربوط به سلامت و امنیت غذایی به دبیرخانه شورا.

بررسی پیشنهادها و برنامه ریزی راهبردی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان یا سایر دستگاههای ذی ربط استانها در زمینه ارتقای خدمات سلامتی و امنیت غذا در سطح استان.

هماهنگی در اجرایی کردن مصوباب مربوط به پیشگیری از عفونت HIV ایدز و کنترل آن و ارایه برنامه عملیاتی سالیانه پیشگیری و کنترل بیماری در سطح استان و پیشگیری و هدایت آنها.

ماده 29ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شرح زیر می باشد:

الف ـ اعضا:

استاندار (رییس).

معاون عمرانی استاندار.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان (دبیر).

نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استاندار.

5 ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.

6 ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان.

8 ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان.

مدیرکل گمرک استان.

10ـ مدیرکل راه و ترابری استان.

11ـ مدیرعامل شرکت گاز استان.

12ـ مدیرکل منابع طبیعی استان.

13ـ مدیر امور اراضی استان.

14ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.

15ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.

16ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.

ب ـ وظایف:

بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت حوزه های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در چارچوب برنامه های توسعه کشور و توسعه عمران استان.

پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای مرتبط با وظایف در چارچوب بخشنامه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.

برنامه ریزی جهت توسعه مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه گذاری زیرساختها و تأسیسات گردشگری در استان.

شناسایی و تدوین اولویتهای پژوهشی در امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارایه به دبیرخانه شورا.

5 ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در تحقق توسعه زیر ساختها و احداث تأسیسات گردشگری در استان.

6 ـ ایجاد هماهنگی بین کلیه دستگاهـهای اجرایی در برنامه ها و فعالیتـهای مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری در استان.

فراهم نمودن زمینه های ورود سرمایه های خارجی و داخلی برای توسعه زیرساختها و تأسیسات گردشگری متضمن جذب توانمندیهای مدیریتی در بهره برداری و توسعه امکانات بخش در استان.

8 ـ برنامه ریزی برای فراهم آوردن زمینه های توسعه آموزشهای تخصصی در زمینه ارایه خدمات گردشگری در استان.

برنامه ریزی در خصوص سیستم های یک پارچه آمار و اطلاعات مدیریتی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان.

10ـ تهیه و تدوین سند توسعه گردشگری با رویکرد بهره برداری از طرفیتهای میراث فرهنگی، گردشگری وگسترش صنایع دستی در استان.

11ـ تدوین برنامه ها و اولویتهای صنایع دستی و پیش بینی ساز و کار حمایتی از هنرمندان این صنعت در استان.

12ـ ساماندهی و جذب منابع غیردولتی در حوزه میراث فرهنگی در استان.

13ـ جلب و جذب مشارکتهای بخش غیردولتی در محافظت از بناها و فضاهای با ارزش فرهنگی تاریخی در استان.

14ـ تسهیل و جلب مشارکت بخش غیردولتی در هر سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در استان.

15ـ حذف موانع سرمایه گذاری از طریق پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات، تراکم زدایی از مقررات و رفع خلاءها به شورا.

16ـ انجام کلیه امور مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان براساس پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.

ماده 30ـ این آیین نامه جایگزین آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی، موضوع تصویب نامه شماره 28503/ت33393هـ مورخ 10/5/1384 و اصلاحات بعدی آن می گردد.

این تصویب نامه در تاریخ 31/5/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

FavoriteLoadingاضافه کردن به لیست علاقه مندی ها
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

« »

Scroll to top